torsdag 15. juli 2010

Tropical depression

Muskat

Vi storkoste oss på tur rundt Grenada. På muskatfabrikken ble vi satt godt over 100 år tilbake i tid. Her gjøres alt manuelt. Fra sortering til påmaling av sekker for eksportering. Grenadas største eksportartikkel er nettopp muskat, selv om mange av trærne gikk tapt i Ivan. Vi badet på nordspissen av Grenada. Her møtes Atlanterhavet og Det karibiske hav. Flaggene vaiet rødt og dramatisk, men på enkelte strekninger av stranden var det trygt å bade. Den økologiske sjokoladefabrikken bød på sjokoladete og smaksprøver. Vi fikk også teste ut tradisjonen med å danse i kakaobønner. Zoë og Anikken var ekstatiske da det viste seg at fabrikken også huset papegøyer, skilpadder og aper. Anette fikk plukket stjernefrukt og jeg tuslet fornøyd med en guave i lomma. Vi besøkte Leapers Hill, stupet der de gjenværende Karib-indianerne hoppet i døden i stedet for å la seg beseire av franskmennene på 1600-tallet. Grenada har en høyst dramatisk historie som toppet seg da en marxistisk militærgruppe kuppet makten i 1983. Få dager etter kuppet ble øya invadert av USA og seks andre vestindiske land.


Det nærmer seg definitivt slutten her nede. Anikken reiste hjem sammen med de andre på tirsdag og det ble veldig tomt. Jeg tror jeg må ha fått en tropical depression. Jeg er ikke sur. Jeg er rasende. Rasende på fyrstikker som er så fuktige at de knekker. Rasende på myggnetting som drypper. Rasende på klær som aldri tørker. Rasende på glass som velter. Som en vandrende kruttønne, gjør jeg dagene høyst ustabile for den like rolige kapteinen.

Men Grenada har ikke endret seg. Øya er like vakker som før og menneskene like vennlige og storsinnede. Når traff vi sist en bussjåfør som kjørte oss helt til døra?

Planen er å seile ned til Trinidad på søndag. Sam kommer opp og hjelper oss. Martin og jeg står mellom tre valg. Seile til Trinidad, fly til Trinidad eller fly hjem fra Grenada allerede på søndag. Vanskelige valg å ta, men kanskje siste alternativet er best. Det er som kjent ikke plass til kruttønner på en 37 fots seilbåt. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar